Wat een goede emotionele woordenschat jou kan brengen?

Een nieuw artikel in de reeks over emotionele intelligentie. Deze keer een zeer onderschat onderdeel. Emotionele woordenschat. Binnen veel organisaties worden mensen getraind in persoonlijke ontwikkeling. Er zijn ook steeds meer mensen op persoonlijke titel hiermee aan de slag. Dit doen we vaak alleen. Te vaak. Daarom is het belangrijk om te praten over wat we voelen. Alleen dan komen we erachter wat het is en of het wel is wat het lijkt.


Heb jij wel eens moeite om jouw gevoelens onder woorden te brengen? Ja? Ik ook hoor en dat is helemaal geen schande. Doordat er door veel mensen niet zo makkelijk wordt gepraat over gevoelens en emoties, is onze emotionele woordenschat vaak best wel beperkt. Een voorbeeld kan dit verduidelijken.


Stel je bent een jaar of 5 en je voelt je verdrietig. Dus huilend en jammerend loop je naar jouw ouders. Ze zijn echter druk bezig en hebben even geen tijd. Daarnaast zien zij vanuit hun volwassen bril dat er niets ernstigs aan de hand is. Voor jou voelt het echter wel zo. Dat is het moment dat je nog een keer aanzet. Ze kijken je geïrriteerd aan en zeggen… Doe eens niet zo lastig. Op dat moment heeft het gevoel dat je op dat moment ervaart een naam gekregen… lastig.


De jaren gaan voorbij en je komt nog regelmatig verdrietige situaties tegen. Jij noemt dit echter niet meer zo. Je stopt het verdriet weg en vindt jezelf en het gevoel maar lastig. Daarom deel je het met niemand. Je kan er niet over praten. Tot je jaren later vastloopt en hulp zoekt. Al pratende kom je erachter dat wat jij ziet als lastig, eigenlijk gewoon verdriet heet en heel normaal is. Door erover te praten kan je het steeds makkelijke verwoorden en steeds beter omgaan met wat je voelt. Je leert de belangrijk nuances kennen en kan je ook beter uiten richting anderen. Dit verbetert de kwaliteit van jouw leven en de verbinding met anderen aanzienlijk.


Zoals je in de voorbeeld kunt zien, speelt onze emotionele woordenschat een enorm belangrijke rol in onze kwaliteit van leven, verbinding en het vermogen om ons verstaanbaar te maken. Nu heeft het geen zin om woordjes te gaan leren en zo jouw woordenschat op te vijzelen. Dan mis je namelijk de verbinding met het gevoel. De enige manier is om erover te praten. In het begin zal dit moeilijk zijn, maar het wordt steeds makkelijker. Net als wanneer je een nieuwe taal leert. In het begin kan je maar moeilijk uitleggen wat je bedoelt en ervaar je misschien schaamte en spanning om te spreken en ben je bang om het fout te zeggen, maar naar mate de tijd vordert weet je steeds meer en gaat het steeds makkelijker. Daarom is het van belang dat we niet alleen in privé situaties, maar ook op het werk en in andere sociale contexten, emoties en gevoelens openlijk bespreekbaar maken. Alleen zo kunnen we onze emotionele woordenschat verruimen.


Dit artikel is het tweede deel van een reeks over emotionele intelligentie. Emotionele intelligentie is het vermogen om gevoelens en emoties te herkennen en er op een gezonde manier mee om te kunnen gaan. Een goed ontwikkelde emotionele intelligentie stelt je instaat om jezelf, maar ook klanten, teamleden, medewerkers en/of partner beter te begrijpen, makkelijker samen te werken en met minder weerstand doelen te realiseren. Wil je graag eens verder praten over emotionele intelligentie ontwikkeling voor jezelf, jouw team of de organisatie? Neem dan contact op voor een afspraak.